6. 1. 2014

Podepsal jsem "informační" memorandum


Začal rok 2014 a díky kolegovi Bořivoji Brdičkovi jsem jej nemohl začít lépe než podpisem memoranda Informační gramotnost pro žáky. Pokud vám není problematika našeho školství lhostejná, pak musíte spojit své úvahy s digitálním vzděláváním. A tady pokulháváme již několik let... o tom to memorandum je!

Proč jsem memorandum podepsal?

Snad stačí připomenout vyjádření některých mých pohledů na danou problematiku z posledních tří let:

Rozvoj digitální gramotnosti je nemožný bez stability digitálního prostředí

Selsky a srozumitelně řečeno, každá průměrná úplná základní škola má přibližně 500 uživatelů a ani jednoho správce. A ještě horší stav je na úrovni malotřídních škol a mateřských škol. To si nedovolí žádná jiná složka společnosti bez ohledu na to, zda jde o komerční subjekt či státní organizaci.

Přitom nestabilní digitální prostředí ve školách je jednou z příčin zhoršující se gramotnosti žáků a nedostatečně rostoucího profesního růstu učitelů. Na základkách začínají mít žáci problém se základním ovládáním počítače, neboť jejich gramotnost se zužuje na herně-sociálně-zábavní svět. Přidejme navíc fakt, že učitel nemá být analytik softwarovo-hardwarovo-netwarových příčin nestability počítače - zvláště v případech, kdy má řídit a vést 20-30 lidí (ano, mluvím o normální výuce žáků)!
Pokud se navíc nemůžete spolehnout na samotnou techniku, může se stát vzdělávání v počítačově-interaktivních prostorách spíše sázkou do loterie.

Přitom si pamatuji, že školství zažilo období relativně stabilních počítačových systémů. To je spojeno především v civilní službou. V té době nemálo mladíků nacházelo uplatnění právě ve školách a přitom rozvíjelo své digitální kompetence při údržbě "školních počítačů". A také nemálo z nich se učili jednat s lidmi, pomáhat si a nést spoluzodpovědnost.
Současnost se také vyznačuje tím, že existuje určitá skupina mladých lidí, kteří se nemají po ukončení školy kde uchytit. Takže nám končí na pracovních úřadech a bez praxe. Nedalo by se to nějak využít?

2 komentáře:

  1. Stabilita digi prostředí je zajímavé téma v dynamickém světe digitálních technologií :-). Technické stránce rozumím, Davide, jen si chci potvrdit představu, že kdyby ve školách bylo stabilní digi prostředí vše funguje? Pedagogové s chutí využívají digitální nástroje ve své výuce. Posilují své kompetence pro tvorbu učebního prostředí, které umožňuje využívání technologií na straně žáků... Moc se mi tomu nechce věřit. Ano, nestabilita digi prostředí školy bývá často záminkou pro mnohé a nebudu polemizovat, že oprávněnou. Ale, že by se stabilitou vyřešil celý problém - funkční aplikace digitálních technologií ve výuce....?
    Docházím tak k pohledu, že digitální stabilita je jedním z aspektů, které by bylo dobré vyřešit, ale pokud nedojde k paralelním krokům podporujících pedagogy v učení se smysluplně aplikovat technologie ve výuce, tak se z místa nepohneme.
    Díky za zajímavý impulz směrem k úřadům práce.
    Jinak vnímám, že vše je hodně o zdrojích... Ve vládním prohlášení se nic takového neobjevuje a jinde ....... Tedy nezbývá nic jiného, než psát a podepisovat memoranda:-).

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě, že ne ;-). Kdyby tomu tak bylo, nebyl bych signatářem memoranda, ale sepsal bych si jiné, ve kterém bych požadoval pouze a jenom kvalitní správce do škol.
      Nicméně tvrdím, že systémová údržba je podmínkou nutnou - jinak uživatel ztrácí pocit bezpečí a jistoty. To určitě nemotivuje.

      Smazat