21. 2. 2011

Jaké "programy" Google nabízí?

V předchozích článcích jsem chtěl čtenáře motivovat k tomu, aby začali sledovat můj seriál. Teď přichází na řadu "oddělení zrna od plev" – jinak řečeno jasně určit, pro koho budou další "díly". Díky tomu ušetřím čas nejen sobě, ale hlavně vám ... třeba zjistíte, že asi nenaplním vaše představy a začnete hledat informace a rady někde jinde (třeba pomocí vyhledávače Google ;-) ).

Na co se budeme soustředit?

Pokud někdo očekává konkrétní příručku, jak obvládat jednotlivé "programy" Googlu, tak toho zklamu. Takových materiálů je už poměrně hodně, já jen můžu doporučit dosavadní výstupy z projektu Můj studijní svět online, případně motivační praktické úkoly (obojí naleznete ve vzdělávací oblasti Google zvládne každý, které nabízí Jednota školských informatiků).
Až na pár výjimek neuspokojím ani ICT správce na školách, protože se nebudu zaobírat administrací Google Apps.
Naopak se pokusím radit spíše v rovině využívání Google Apps a to především v rámci prezentace výstupů ze vzdělávání a organizace týmové práce. S mírnou nadsázkou je tedy seriál určen spíše pro vedoucí týmů, ať už jsou "jeho členové" učitelé, rodiče a samozřejmě i žáci.

Znalost možností je základem efektivního využití

Než se pustíme do dalších analýz, považuji za velmi důležité stručně charakterizovat nejběžnější "online aplikace" Googlu. Zároveň uvedu možné příklady nasazení a využití. Nejprve důležitá informace – programy rozdělíme do dvou skupin:

  • kancelářský balík pro školy = Google Apps for Education
  • samostatné aplikace

Kancelářský balík

Weby = Google Sites

Ve svých úvahách budu tuto aplikaci označovat jako centrální bod pro prezentaci. Zde je nutné ihned upozornit na skutečnost, že webů si můžete vytvořit "kolik chcete". Dokonce každý uživatel může mít svůj vlastní pracovní web či více webů. Důsledky tohoto jevu rozebereme v samostatném článku. Nicméně pár příkladů – samostatné weby tříd, vyučovacích předmětů, projektů, zájmových útvarů atd. Ale také samostatný web pro porady vedení apod.

Kalendář = Google Calendar

Pro spolupráci lidí je důležitá organizace času. Naplánujete-li nějaký úkol či událost, pak se to většinou týká více osob – porada, předání materiálů, školní výlet, ale i "obyčejný" rozvrh). Právě proto budu tuto aplikaci označovat jako centrální bod pro týmovou práci. Její využití a propojení s jinými aplikacemi (především pro prezentaci) budeme řešit v samostatném článku.

Dokumenty = Google Docs

Tato palikace umožňuje psát texty, sestavovat sešity, vytvářet sadu snímků pro prezentace a případně poskládat jednoduché weboé formuláře (například dotazníky). To vše sdružovat do složek.
Základním přínosem je však možnost sdílení takových dat mezi uživateli či ve skupině, včetně možnosti pracovat na jednom dokumentu současně z rozdílných míst. Takto lze pracovat na jednom dokumentu společně, aniž byste si jej museli posílat poštou nebo předávat na flash disku. Zkuste popřemýšlet, jak by to mohlo využít při sepisování ŠVP, tématický plánů, ale i výukových materiálů v rámci EU PES.

Diskuse = Google Groups

Google Apps umožňují sdružovat uživatele do skupin. Jejím založením automaticky vznikne prostředí pro vedení diskuse. Máte-li tedy uživatele seskupené po třídách, můžete pomocí diskuse zadávat úlohy, případně otevřít zajímavé téma a žádat po žácích, ale se spolupodíleli na rozhodnutí.

Video = Google Video

Jedna ze dvou služeb, která umožňuje uložit video.

Pošta = GMail (Google Mail) a Kecálek = GTalk

Nakonec jsem si nechal dva nejúživanější nástroje pro elektronickou komunikaci – poštu a kecálek. Služby pošty nemusím představovat.
Za zmínku však stojí to, že současně s ní máte k dispozici jednoduchého kecálka (tj. můžete komunikovat současně, jako byste spolu telefonovali). Přitom můžete psát, hovořit, ale i využít videopřenos. Řekněme, že se jedná o poněkud "skromnější" Skype. Jeho výhodou je především to, že není třeba instalovat žádný "desktopový" program.

Pro výše uvedené programy platí většinou především to, že můžete nastavovat přístupy ke čtení či úprávám po celých skupinách (vedení školy, učitelé, žáci, redakční rada apod.) Navíc jsou data z těchto aplikací mnohem lépe propojitelné (textový dokument přímo zveřejněný na webu, prezentace jako příloha u události v kalendáři, prohledání v poště i v dokumentech současně apod.)

Samostatné aplikace

V prvé řadě tyto programy může uživatel používat samostatně, když si zřídí v Googlu svůj osobní účet (jednoduchý návod na YouTube - děkuji autorovi). Nicméně administrátor kancelářského balíku může povolit vybraným uživatelům, aby pro určité samostatné aplikace mohli využívat účet přímo zřízený ve "školním Google Apps". Nutno však upozornit na to, že na data z těchto aplikací nemůžete použít "skupiny", které jste si v něm definovali.

Články = Blogger

Jedná se víceméně o poněkud jiné řešení, jak provozovat "web". Příkladem může být web s názvem Děje se ve škole, web třídy či osobní web učitele. Musíte jen počítat s tím, že informace jsou poskytovány pomocí článků, které seskupujete do rubrik (můj blog nebo www.ceskaskola.cz využívají tento produkt).

Galerie fotek = Picasa

Školy velmi často nabízejí veřejnosti fotografie z různých akcí. A právě tato aplikace dovoluje spravovat "vlastní galerii". V tomto případě navíc učiním výjimku a zabrousím mezi "desktopové" aplikace (instalují se na počítač). Program "Picasa" lze totiž nehrát do počítače a následně jej propojit "s webovou galerií". Díky tomu je nahrávání fotek na web uživatelsky velmi přívětivé.

Videa = YouTube

Tato aplikace má podobnou funkci jako Picasa. Je pouze určena pro správu videa.

Mapy = Google Maps

Google mapy mají obrovský vzdělávací potenciál. Nejedná se totiž "pouze" o hledání míst pomocí internetu. Vy si můžete sestavovat vlastní mapy se "špendlíky" zajímavých míst. Již dnes existují různé "vyhledávací" mapy pro žákovské soutěže. Mapa školních výletů je dalším jednoduchým příkladem.

Čtečka aktualit = Google Reader

I v tomto případě se jedná o podceňovanou aplikaci pro vzdělávací účely. Pomocí tohoto nástroje můžete sledovat novinky a aktuality z jiných webů na internetu. Není přitom problém takto sledované aktuality tématicky sdružovat - například Co se děje ve vesmíru?. Zároveň bych chtěl podotknout, že nesmíme omezit své uvažování jen do psaného textu – dnes lze sledovat nové fotky ve fotogalerii, videa, zvukové záznamy apod.

Úvodní stránka = iGoogle

Každý uživatel si může sestavit vlastní úvodní "internetovou" stránku na adrese www.google.cz. Tudíž mu neslouží pouze jako vstup pro vyhledávání, ale ihned na této stránce si může zobrazit nově došlou poštu, události ve svém kalendáři či novinky z různých internetových deníků. 
Při vhodném nastavení pak žák či učitel nemusí po "spuštění internetu" přejít na web školy, ale má podstatné informace ihned na očích.

Poznámka nakonec ... samostatných aplikací Google již nabízí desítky – některé pro začátečníky, jiné pro zdatné vývojáře "online" aplikací. Jejich projití a prostudování ponechám na čtenářích.

Jdete do toho?

Takže vážené školy, minimálně toto vše máte k dispozici. A ani nemusíte moc investovat – jen chuť, píli a čas. Buď to zvládnete sami (formou sebevzdělávání) nebo požádáte o pomoc (zaškolení) anebo stojíte o stabilní poradenství - ale to je jiná písnička. Jen pozor, školení a poradenství vyžaduje ještě jednu investici – peníze ;-). Ale ty díky EU PES máte k dispozici.