... není na co čekat, ale nedivočme
Tak končí veškerá nejistota a pochybnosti, ale možná i podvědomá touha oddalovat některá rozhodnutí. MŠMT zveřejnilo výzvu a další zásadní dokumenty k projektu EU peníze školám. Takže základky se mohou pustit do práce a dostat na ni (nebo za ni) nemalé peníze.A co teď?
S mírnou dávkou sebevědomí bych nejprve připomenul moje dva články - Radím, koučuji, (spolu)řídím v projektu EU peníze školám a Jak napsat projektový záměr snadno a rychle. Možná u nich stojí i za to poukázat na datum jejich sepsání, protože některé skutečnosti pozbyly aktuálnosti a jiné se naopak mohly potvrdit.
V každém případě považuji za zásadní připomenout jeden fakt - výzva je průběžná a škola může poslat projektový záměr v kterýkoliv den, nejpozději do 20.prosince roku 2012. Ano - nemusíte spěchat, protože o peníze můžete požádat i za více jak dva roky a dostanete stále stejnou výši a za nezměněných podmínek!
Proč tedy nespěchat?
Těch důvodů může být hodně. Uvedu tedy jen příklady:
- Rozjezd takové akce bývá spojen s "odlaďováním chyb", tak proč býti pokusným králíkem.
- Proč si nepočkat na první zkušenosti a příklady dobré praxe.
- Dodavatelé sice stojí o to, aby získali co největší "koláč", ale i oni dozajista budou reagovat na zpětnou vazbu od svých prodejců.
- U projektového řízení (a nejen u něj) se vyplatí kvalitní příprava - a to chce čas.
Proč ale neotálet?
I zde můžeme na stůl položit hodně argumentů, takže jen příklady:
- Při rozjezdu se sice dělají chyby, ale také bývá vůči nim větší benevolence.
- Za poskytnutí příkladů dobré praxe určitě lze získat další benefity.
- Dobrý dodavatel poskytne prvním zákazníkům dozajista zajímavé výhody.
- Jsem-li připraven, každé zdržování je jen ku škodě.
Závěr:
Věříte-li si, pak co nejdříve začněte pracovat tak, abyste mohli projekt začít realizovat k 1.9.2010.
Ostatní z vás nebojte si říci Mám na to čas - určitě najdete jiný vhodný termín pro začátek (1.1.2011, 30.6.2011, 1.9.2011 ...)
Za klíčové považuji býti dobře "projektově" připraven.
Věříme si a začneme 1.9.2010
Doufám, že se shodneme na tom, že řízení projektů má svá pravidla - viz heslo ve Wikipedii. U těch krátkodobých a jednoduchých se řídíme určitými vlastními pravidly nebo ještě lépe společnými pravidly ve škole.Velmi doporučuji si odpovědět na otázku, zda vám tato pravidla postačí a pokud ano, rozhodně je "hoďte na papír" (budou se vám hodit).
Pokud jste si tedy stanovili termín 1.9.2010, pak máte před sebou první milník. A při vědomí, že přichází "stresující období" zakončení školního roku a hned na to "relaxační období" letních prázdnin, pak toho času rozhodně nemáte nazbyt. Máte totiž před sebou dosti důležité úkoly:
- Shromáždit chybějící důležité údaje (předpokládejme, že většinu z nich již máte k dispozici)
- Sestavit projektový záměr školy, což mimo jiné znamená:
- posbírat zajímavé projektové náměty (brainstorming může být postačující)
- vybrat si vhodné náměty (a to se bez určení kritérií asi neobejde)
- sloučit vybrané náměty do jednoho projektového záměru (bylo by k užitku, kdyby s tímto bylo spojeno vypracování projektového plánu)
- "přeložit" projektový záměr do požadovaného "evropského jazyka" (a vložit to do BENEFITu)
- Zajistit lidi a to minimálně pro tři období:
- přípravný tým (ten, který bude intenzivně pracovat do 1.9.2010)
- projektový tým (ten, který bude budoucí projekt "řídit, administrovat a udržovat po jeho skončení" - tedy management projektu)
- realizační tým (ten, který bude zajišťovat očekávané výstupy)
- Předjednat podmínky pro pořízení potřebných zdrojů a to pro tři oblasti:
- produkty (například počítače, učebnice apod.)
- služby (například školení, aktualizace webu školy apod.)
- lidi (ať už ze školy nebo i mimo ni - například nezávislé poradenství ;-) )
Takže ono to fakt není zrovna málo. Samozřejmě se někde "dá ušetřit" - například námět může být jen jeden, v týmech se mohou objevovat stejné osoby, služba a produkt může být od stejného dodavatele. Nicméně v projektovém řízení zas tak neplatí pravidlo "kdo šetří má za tři". Nebo-li "šetřit na přípravě" zvyšuje riziko "zbrečet nad výsledkem".
To jsou jen slova ...
Souhlasím s tím, že teď je čas na praktickou pomoc. Chtěl bych se znovu odkázat na zajímavou superpomůcku pro ředitele od Centra vzdělanosti Libereckého kraje.
Taktéž si jsem vědom toho, že jsem hovořil o aktivitě uvnitř Jednoty školských informatiků. Doufám, že kolegové z vedení JSI budou tolerantní, když poskytnu čtenářům odkaz na rozpracovanou verzi tzv. Monitoru EU PES (xls nebo ods) a její příručky.
Pokud navíc patříte mezi ty, kteří "si věří už od 1.9.2010", ozvěte se prostřednictvím mého e-mailu david (zavinac) hawiger.cz. Máte-li zájem se aktivně spolupodílet na práci u dalších pomůcek typu Monitor EU PES, popřípadě chcete-li spolupracovat na příkladech dobré praxe, pak JSI takové aktivity podporuje (viz Náměty pro projektové záměry EU PES).
Taktéž si jsem vědom toho, že jsem hovořil o aktivitě uvnitř Jednoty školských informatiků. Doufám, že kolegové z vedení JSI budou tolerantní, když poskytnu čtenářům odkaz na rozpracovanou verzi tzv. Monitoru EU PES (xls nebo ods) a její příručky.
Pokud navíc patříte mezi ty, kteří "si věří už od 1.9.2010", ozvěte se prostřednictvím mého e-mailu david (zavinac) hawiger.cz. Máte-li zájem se aktivně spolupodílet na práci u dalších pomůcek typu Monitor EU PES, popřípadě chcete-li spolupracovat na příkladech dobré praxe, pak JSI takové aktivity podporuje (viz Náměty pro projektové záměry EU PES).
Žádné komentáře:
Okomentovat