Takže se pokusím tyto dvě roviny vysvětlit na příkladu ze života - a proč netnout do živého, že?
Čeká-li někdo na základě nadpisu článku něco "šťavnatého" asi ho zklamu - budu se bavit o nezáživném školství a navíc o mé osobě (takže budu s objektivitou na štíru).
Nejprve fakta
V červnu 2009 proběhlo první kolo konkurzního řízení na pozici ředitele ZŠ Šromotovo. Vítěz konkurzu, kolega Habermann, byl konfrontován s podmínkou, kterou zmiňuji v článku Rok 2009 skončil, zapomeňme...? (konkrétně čtvrtá odrážka - tedy zamezení mé působnosti minimálně na ZŠ Šromotovo). Radní města Hranice se rozhodli doporučení konkurzní komise neakceptovat a vyhlásili druhé kolo. Toto kolo proběhlo na začátku podzimu roku 2009 se stejným výsledkem - vyhrál kolega Habermann. I v tomto případě zazněla podmínka stejného významu - tentokrát však již radní k 1.11.2009 oznámili, že doporučení konkurzní komise akceptují a kolega Habermann 1.2.2010 nastoupil na pozici ředitele.A teď další, méně známá fakta:
- Dne 30.11.2009 jsem poslal vedení města Hranice mail s žádostí o schůzku, na které by mi bylo vysvětleno, "o co se vlastně jednalo".
Nedočkal jsem se žádné odpovědi. - Dne 11.12.2009 jsem adresoval danou žádost o schůzku přímo paní místostarostce jako osobě, která má ve svém "portfoliu" místní školství.
Nedočkal jsem se žádné odpovědi. - Dne 29.12.2009 jsem požádal o vysvětlení pana starostu a to neformálním způsobem, jelikož se známe již z doby jeho působení v pozici ředitele základní školy 1.máje.
V době, kdy jsem už žádnou reakci nečekal, jsem na tento mail obdržel odpověď (konkrétně 28.1.2010). Byla mi nabídnuta neformální schůzka v kanceláři starosty dne 1.2.2010. - Dne 1.2.2010 (tedy v den, kdy kolega Habermann nastoupil do pozice ředitele základní školy Šromotovo) proběhla v odpoledních hodinách neformální schůzka s panem Wildnerem.
Bylo rozebíráno více věcí, nicméně chci akceptovat neformální charakter debaty. Zaměřím se tedy na vyjádření kolegy Wildnera, že nikdy nebyl přítomen u situace, kdy by jakákoliv podmínka vůči mé osobě byla vyřčena, natož aby nějakou takovou podmínku sám sdělil. - Dne 2.2.2010 jsem se tedy opětovně obrátil na paní místostarostku s žádostí o schůzku a vyjasnění si celé situace.
Nedočkal jsem se žádné odpovědi. - Dne 9.2.2010 jsem svou žádost směrem k paní místostarostce opět opakoval, opět bez úspěchu.
- Dne 16.2.2010 jsem se tedy obrátil na kolegu Bušinu (vedoucího odboru školství) a v neformálním duchu jsem ho informoval, že ohledně dané podmínky nejsem s to zjistit, kdo je jejím iniciátorem.
Kolega Bušina mi obratem odpověděl, že je vázán mlčenlivostí, nicméně že se pokusí sjednat schůzku s kolegou Habermannem a najít přijatelné vysvětlení. - Dne 18.2.2010 se sešli kolega Habermann, kolega Bušina a paní Ondriášová na uzavřené schůzce. Výsledkem této schůzky byl údajně závěr, že se paní místostarostka se mnou spojí a domluví si se mnou schůzku, kde podá patřičné vysvětlení.
Do dnešního dne se nikdo neozval.
Právo, moc a kompetence
Tak v čem je rozdíl?
Začněme tím, že tvrdím, že někdo z vedení města "vymyslel" podmínku, že Radek Habermann se stane ředitelem školy na Šromoťáku pouze tehdy, pokud se zaručí, že nebudu na této škole nikterak působit (byla vyřčena formulace "nulová působnost").
Začněme tím, že tvrdím, že někdo z vedení města "vymyslel" podmínku, že Radek Habermann se stane ředitelem školy na Šromoťáku pouze tehdy, pokud se zaručí, že nebudu na této škole nikterak působit (byla vyřčena formulace "nulová působnost").
- Má vedení města k vyřčení této podmínky právo? Bezesporu ano, žijeme ve svobodné zemi.
- Má vedení města pro vyřčení této podmínky přidělenu moc? Bezesporu ano, není mocnějších osob ve městě, které mohou takto zasahovat do kompetencí ředitelů základních škol.
- Má vedení města pro vyřčení této podmínky patřičné kompetence? Bezesporu ne - a to ani na úrovni racionality (práva), ani v rovině emoční (nejsem si vědom toho, že by někdo z vedení města Hranice měl důvod si se mnou "vyrovnávat" účty) a doufám, že v rovině morální je tento přístup odsouzeníhodný.
Pohybuje-li se člověk v posuzování osobnosti (své či ostatních) v rovině pravomocné, pak vrcholnou úrovní této roviny je rovnováha práva a moci = pravomoc. Je-li však jedna z těchto složek dominantně využívána vůči ostatním, pak se začínáme ve vzájemných vztazích pohybovat v trojúhelníku oběť - vyděrač - zachránce.
Chce-li však člověk při posuzování osobností přejít do vyšší úrovně, kterou nazývám kompetenční, pak se snaží co nejvíce pohybovat v trojúhelníku svoboda - zodpovědnost - důvěra.
Nechám čtenáře posoudit, kdo se pohybuje v jaké rovině a v jakém trojúhelníku.
- Právo, moc a kompetence pedagogických pracovníků ZŠ Šromotovo v Hranicích
- Právo, moc a kompetence pedagogických pracovníků ZŠ Hustopeče nad Bečvou
- Právo, moc a kompetence školské rady při ZŠ Hustopeče nad Bečvou
- Právo, moc a kompetence vedení městyse Hustopeče nad Bečvou
A samozřejmě by mě zajímala i úvaha v duchu "Právo, moc a kompetence Davida Hawigera".
Žádné komentáře:
Okomentovat