11. 4. 2012

Matematika +/- Informatika

Právě jsem si přečetl úvahu Miloše Čermáka Opravdu nikomu nevadí, že hloupneme?. Pojednává o tom, jak důležitá je matematika v procesu vzdělávání... a také jak k ní většinou přistupujeme. S hlavními myšlenkami a většinou doplňujících komentářů souhlasím.
Dovolím si jen doplnit o další rozměr, který je spojen s informatikou.

Troufám si totiž tvrdit, že vzdělávání v oblasti "ICT gramotnosti a informatiky" má srovnatelný význam jako matematika. Možná dokonce toto tvrzení nezpochybní ani ti, kteří "matematiku zrovna nemusí".
Bohužel však tvrdím, že současná generace dětí má menší vůli trénovat mozek s využitím "digitálního světa" než tomu bylo dříve. "Pokecat, pokoukat a pohrát" - to jsou témata, která drží současného žáka u "digitálního zařízení". Kolik času jsou však současní 9-18 letí ochotni "obětovat" tomu, aby "informatice a ICT" porozuměli či dokonce ji využívali ku svému vzdělávání?

Mám obavy, že přes mezinárodní měření v dohledné době zjistíme, že ve skutečnosti máme "matematicko-finančně + ICT-informaticko pologramotné" děti. Tomu říkám konkurenceschopná budoucnost :-(.

2 komentáře:

  1. I když testy mohou toto ukázat, nehažme flintu do žita. Také jsme procházeli různorodým vzděláváním a ... o gramotnostech nikdo ani nevzdychl (a já si nemyslím, že bychom byli "negramotní"), ICT jsme poznávali za běhu (a jde nám to vcelku dobře, ne?). Takže doufejme, že opět jednou bude platit "Neuč se, život Tě naučí." I když to, pravda, moc optimisticky pro nás, učitele, nevyznívá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlíno,
      osobně si myslím, že vztah ke vzdělávání mé a Vaší generace je dosti odlišný od toho, který má většina současných žáků a studentů. A to se týká nejen trénování mozku, ale i trpělivosti, vůle a budování vzdělávacích návyků.

      V každém případě na "házení flinty do žita" je ještě naštěstí brzo. Nicméně jsem si ji již sundal z ramene ;-) v duchu hesla "buď připraven" ;-).

      Vymazat