tag:blogger.com,1999:blog-65314377970718422712024-03-05T10:22:18.415+01:00Sloupek Davida HawigeraCo si myslím, i když nemyslím.David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.comBlogger190125tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-9970060066398314252016-02-25T15:13:00.001+01:002016-02-25T15:28:26.555+01:00Pražský Třebešín a mé rodné HraniceŠikana na pražské střední škole mediálně hýbe českým školstvím, zápis do prvních tříd v mém městě pak trochu hýbe tím hranickým. Obě kauzy mají mediálně silné aktéry - vedení škol, děti a rodiče. Nějak se ale zapomíná na zodpovědnost dalšího významného hráče = zřizovatele.<br>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2016/02/prazsky-trebesin-me-rodne-hranice.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-64278660515677467122015-11-13T23:43:00.000+01:002015-11-14T09:37:52.387+01:00Chci být průměrným učitelem ...... na průměrné škole s průměrným platem ve státě, který vydává na vzdělávání průměrné procento ze svého HDP.<br>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2015/11/chci-byt-prumernym-ucitelem.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-76505129629765921482015-10-31T10:44:00.000+01:002015-11-13T23:43:44.316+01:00Když jedna novela za rok nestačíTak se nám roztrhl pytel různých názorů a pohledů na změny, které se valí do škol. Ještě jsme nestačili rozdýchat "inkluzivní novelu 82/2015" a už tu máme "povinnou novelu".<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2015/10/kdyz-jedna-novela-za-rok-nestaci.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-24744466966570962692014-11-23T21:56:00.001+01:002014-11-24T18:34:25.766+01:00Na základkách máme informačně nejgramotnější děti a nejlepší technickou podporu na světě!V pátek byla zveřejněna <a href="http://www.icils.cz/articles/files/ICILS_2013_Narodni_zprava_CZE.pdf" target="_blank">národní zpráva o úrovni počítačové a informační gramotnosti</a> našich žáků na základních školách, včetně srovnání s dalšími zeměmi světa. A o prsa jsme za sebou nechali všechny ostatní... přineste šampaňské!<br>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/11/na-zakladkach-mame-informacne.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-49728075933995653292014-07-21T19:34:00.000+02:002014-07-21T19:37:52.083+02:00Zrušme vysvědčení o pololetí!Již přes tři měsíce přemítám nad tím, proč někteří žáci si nedělají těžkou hlavu ani z pětek na konci školního roku. A snaha učitele odmítnout klasifikovat pro nedostatek podkladů asi také není tím správným přístupem. Až dovolená v Chorvatsku mi ukázala světlo v tunelu...<br>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/07/zrusme-vysvedceni-o-pololeti.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com8tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-28521583949621257862014-06-05T14:33:00.000+02:002015-11-13T11:24:27.606+01:00Jsem-li učitelem, tak zodpovídám za učení<div>
Přibližně před 14 dny jsem si přečetl článek <a href="http://www.ceskaskola.cz/2014/05/dusan-navratil-spratci-zlaticka-zacina.html" target="_blank">Spratci a zlatíčka - začíná to ve školce</a>. A protože to bylo s určitým zpožděním od zveřejnění, zůstal můj komentář pod ním jako poslední (dobře mi tak ;-) ).<br>
Pan Navrátil (autor článku) poukazuje na neblahé jevy, které naše školství provázejí stále častěji a navíc se zvyšuje jejich negativní kontext.<br>
Od mého komentáře pod článkem si v práci a mimo ni kladu otázku, zda vlastně jsem ještě učitel.</div>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/06/jsem-li-ucitelem-tak-zodpovidam-za-uceni.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-16637264985611745812014-04-05T00:59:00.001+02:002014-04-05T00:59:58.098+02:00Bude DODOŠ spíše jako INDOŠ nebo EU PES<div>
O projektu <i><a href="http://www.op-vk.cz/cs/zadatel/vyzvy-op-vk/vyzvy-op-vk/nove-vyzvy/vyzvy-ipo/vyhlaseni-vyzvy-k-predkladani-individualnich-projektu-ostatnich-oblast-podpory-1-3-dalsi-vzdelavani-pracovniku-skol-a-skolskych-zarizeni.html" target="_blank">Dotykáče do škol</a></i> (s dovolením začnu používat DODOŠ) školští vrabci cvrlikají již několik týdnů. V různých ministerských pracovních skupinách se diskutoval jejich obsah a doufám, že se vycházelo i ze zkušeností z předchozích dvou relativně velkých centrálně řízených projektů <i>Internet do škol</i> (INDOŠ) a <i>EU peníze školám</i> (EU PES).</div>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/04/bude-dodos-spise-jako-indos-nebo-eu-pes.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-67888671279694099382014-02-14T16:25:00.000+01:002014-05-31T22:05:44.706+02:00Záškoláctví na vzestupu a pád v nedohlednu<div>
Tvrdím, že jeden z nejzhoubnějších nádorů regionálního školství je záškoláctví. A také tvrdím, že se tento nádor rozbujel díky přivírání očí osob, kteří zajišťují veřejné služby.<br>
<br>
</div><a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/02/zaskolactvi-na-vzestupu-pad-v-nedohlednu.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-72175497578036684562014-01-19T13:04:00.002+01:002014-01-19T13:04:35.871+01:00Michelinské hvězdy pro školy<div>
Jako vždy jsem si se zájmem přečetl úvahu Tomáše Feřteka, ke které jsem se dostal prostřednictvím <a href="http://www.ceskaskola.cz/2014/01/prectete-si-rodice-u-barbari-pred.html" target="_blank">České školy</a>, včetně diskusí v obou médiích. Jelikož z větší části s vyslovenými podněty nesouhlasím, zkusím svou úvahou poukázat na místa nesouladu.</div>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/01/michelinske-hvezdy-pro-skoly.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-80323851316687192222014-01-06T14:22:00.000+01:002014-01-06T14:22:19.748+01:00Podepsal jsem "informační" memorandum<br>
Začal rok 2014 a díky kolegovi Bořivoji Brdičkovi jsem jej nemohl začít lépe než podpisem <a href="https://docs.google.com/document/d/1yuDj9VXwzjt6y4WK0pWyK8U6E3FFk274mYUpylj1N90/edit?usp=sharing" target="_blank">memoranda <i>Informační gramotnost pro žáky</i></a>. Pokud vám není problematika našeho školství lhostejná, pak musíte spojit své úvahy s digitálním vzděláváním. A tady pokulháváme již několik let... o tom to memorandum je!<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2014/01/podepsal-jsem-informacni-memorandum.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-62070480508431473142013-11-03T11:48:00.000+01:002013-11-03T11:48:02.812+01:00Po volbách školství silným resortem<div>
Po ukončení voleb a ještě před zveřejněním prvních relevantních výsledků jsem si dal závazek že veřejně pouvažuji nad tím, jaký to bude mít dopad pro naše školství. Zároveň jsem si napsal název článku a základní body, které budu sledovat s tím, že ani jedno ani druhé nebudu měnit. První neměním, druhé jsem ponechal jen v nadpisech.
</div>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/11/po-volbach-skolstvi-silnym-resortem.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-79806941226941088442013-09-19T21:59:00.000+02:002013-09-19T21:59:24.689+02:00Zřizovatel základky stojí o kvalitního ředitele<div>
K sepsání těchto řádků mě přimělo několik věcí - nejprve diskuse pod mou úvahou <a href="http://www.ceskaskola.cz/2013/08/david-hawiger-ma-se-zrizovatel-zakladky.html" target="_blank">Má se zřizovatel základky zajímat o výsledky v testování?</a> na České škole a také na stejném serveru probíhají seriál, obsahující odpovědi celostátních politiků mimo jiné na otázku <i>Jaký je váš názor na úlohu zřizovatele škol v regionálním školství? Jaké změny byste prosazoval ve vztahu zřizovatel-škola-rodiče?</i></div>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/09/zrizovatel-zakladky-stoji-o-kvalitniho.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-7815921933658290312013-08-23T14:26:00.000+02:002013-08-23T15:15:42.432+02:00Má se zřizovatel základky zajímat o výsledky v testování?<div>
Vcelku nedávno se objevily kvalifikovaně zpracované <a href="http://vysledky.cermat.cz/" target="_blank">výsledky státní maturity</a>. Nejprve jsem si je procházel z profesního zájmu, následně jako rodič dítek školou povinných. Nakonec i díky stěží postřehnutelné diskusi jako občan města, ve kterém žiji.<br>
A to mě vedlo k zamyšlení, jaké by to bylo v případě testování základek. Totiž na rozdíl od minulého roku, kdy se testovaly spíše technologie a procesy, nyní již šlo i o výstupy žáků. Lze tedy očekávat, že při sestavování zadání a jejich následného vyhodnocování již byl kladen mnohem větší důraz na to, aby získaná data měla vypovídající hodnotu.</div>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/08/ma-se-zrizovatel-zakladky-zajimat-o.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-24877295354280325152013-04-14T21:08:00.000+02:002013-04-14T21:08:20.073+02:00Testování na základkách - existuje prostor pro konsensus?Právě jsem si dočetl článek <i>Stovky rodičů chtějí bojkotovat květnové testování žáků</i> a to jak úryvek na <a href="http://www.ceskaskola.cz/2013/04/prectete-si-stovky-rodicu-chteji.html" target="_blank">České škole</a> s diskusí, tak plné znění na webu <a href="http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/222178-stovky-rodicu-chteji-bojkotovat-kvetnove-testovani-zaku/" target="_blank">České televize</a> bez diskuse. Jedná se o projev demokracie nebo nátlaku?<br>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/04/testovani-na-zakladkach-existuje.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-11233506238404252672013-03-19T21:11:00.000+01:002013-03-19T21:11:07.193+01:00Maturitní žebříčky v Barvách životaČas od času se bavím tím, že myšlenkově propojuji témata zdánlivě nesouvisející. V poslední době si procházím diskuse nad "maturitními" žebříčky středních škol, které zveřejnil portál <a href="http://aktualne.centrum.cz/domaci/grafika/2013/03/01/stredni-skoly-vysledky-maturit/" target="_blank">Centrum.cz</a> a taktéž sleduji psychologicko-diagnostický spor kolem <a href="http://www.barvyzivota.cz/" target="_blank">Barev života</a>.<br>
S obojím mám určitou osobní zkušenost, takže snad mohu zaujmout postoj.<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/03/maturitni-zebricky-v-barvach-zivota.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-61333834430897074512013-02-21T10:00:00.000+01:002013-02-21T15:43:59.655+01:00Závislost na digitálním světě nepovede ke vzděláváníV úvaze <a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/02/digitalni-svet-vzdelava-nebo-oblbuje.html" target="_blank">Digitální svět vzdělává nebo oblbuje</a> jsem se snažil poukázat na rostoucí hrozbu, že našim dětem při uspokojování svých nižších digitálních potřeb nezbude dostatek zdrojů pro ty vyšší cíle, jako je uznání a vzdělávání. Přitom díky TEDu nemálo z nás přijímá myšlenku, že jsme na rozcestí.<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/02/zavislost-na-digitalnim-svete-nepovede.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-43228256323536201822013-02-19T22:31:00.001+01:002013-02-19T22:47:34.235+01:00Co má společného TED a Progres 2?Nedá mi to, abych nenapověděl, které myšlenky se mi propojily mezi posledním TEDem a digitálním oblbováním. <a href="http://www.progres2.org/" target="_blank">Progres 2</a> je skupinou, kterou bez zardění přirovnám k českým Pink Floydům.<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/02/co-ma-spolecneho-ted-progres-2.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-54340255909189562822013-02-19T21:13:00.000+01:002013-02-19T21:40:03.068+01:00Digitální svět vzdělává nebo oblbuje?Bezmála od konce minulého školního roku přemítám nad tím, do čeho v souvislosti s ICT ve vzdělávání efektivně investovat svůj čas a energii.<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/02/digitalni-svet-vzdelava-nebo-oblbuje.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-75808142131978544742013-02-18T08:47:00.001+01:002013-02-19T21:13:12.685+01:00Párkrát jsem se zapotil ...Když mi kamarád nabídl, abych u nich realizoval přednášku na téma <i>online aplikace</i>, vybavil jsem si, že jsem již několik let nestál za přednáškovým pultem. Doufám, že jsem nepropadl, když jsem po sobě zanechal stopu, kterou kamarád popisuje <a href="http://www.chytraktim.cz/clanek.php?ID=360" target="_blank">na svém blogu</a>. Navíc i já bych chtěl poděkovat přítomným, že mne vydrželi poslouchat a sledovat. Bohužel na debaty moc času nezbylo (díky mé výřečnosti).<br />
Přípravu na přednášku a její průběh mohu považovat za jisté uzavření mých půlročních úvah nad tím, nakolik digitální svět využívat ve vzdělávání, aby se jednalo o efektivní a přitom perspektivní implementaci. Do konce týdne bych se pokusil o sepsání svého pohledu... i za to patří dík Petrovi Chlebkovi, Romanu Úlovcovi a účastníkům inspirativního setkání.David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-31340384550920668932013-02-03T17:54:00.001+01:002013-02-03T17:54:44.677+01:00Druhý cizí jazyk na základkách = nesmyslný krok v digitálním věku<br>
V těchto dnech byla zveřejněna informace o povinnosti vyučovat na základkách druhý cizí jazyk. Tento závazek je schován v <i>Informaci o úpravách RVP pro ZV</i>, která byla <a href="http://www.ceskaskola.cz/2013/02/msmt-informace-o-upravach-ramcoveho.html" target="_blank">publikována i na České škole</a>. Dovolil jsem si pod tento článek přidat příspěvek tohoto znění ...<br>
<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2013/02/druhy-cizi-jazyk-na-zakladkach.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-1588221643019736962013-02-01T08:25:00.001+01:002013-02-01T08:27:19.357+01:00Mám jako učitel matematiky jásat nebo propadat depresi?Přečetl jsem si článek na serveru<i> Root</i> (hlavně informuje ze světa Linuxu) s názvem <a href="http://www.root.cz/clanky/matematika-se-outsourcuje-musime-zmenit-vzdelavaci-system/" target="_blank">Matematika se outsourcuje, musíme změnit vzdělávací systém</a>. Jeho obsah ve mně prohlubuje obavy, že naše "síťová generace" nebude konkurenceschopná ... nemálo z nich by jej po přečtení (pokud by o takové informace vůbec stáli) vyhodnotili, že vyučování matematiky je vlastně zbytečné.David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-49288248026393987812012-10-19T23:04:00.000+02:002012-10-19T23:07:28.330+02:00Úspěšný EU PES ... jak kde a jak v čemDnes jsem si přečetl článek na MŠMT s názvem <a href="http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/program-eu-penize-skolam-zaznamenal-uspech" target="_blank">Program „EU peníze školám“ zaznamenal úspěch</a>. Chápu, že lidé, řídící na centrální úrovni OP VK, nemají příliš často prostor pro vypuštění dobré zprávy. Takže se nedivím, že vezmou zavděk i publikování takových údajů, jejichž dosažení je "samo sebou".<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2012/10/uspesny-eu-pes-jak-kde-jak-v-cem.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-53202658136215286422012-08-31T13:00:00.002+02:002012-08-31T13:00:58.390+02:00Výuka "počítačů" pro tento školní rokPo konci minulého školního roku jsem si v článku <a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2012/07/co-mi-dala-vzala-problematika-vyuky.html" target="_blank">Co mi dala a vzala problematika výuky informatiky?</a> posteskl nad ne(z)řízeným procesem, souvisejícím se vzděláváním v oblasti ICT. To je dle mého soudu jednou z nezanedbatelných příčin klesající úrovně ICT gramotnosti a informatických kompetencí mladé generace.<br>
Při sepisování článku jsem si přitom v tichosti dal závazek, že se přes prázdniny pokusím zužitkovat výstupy některých mých aktivit v minulém školním roce a založím pro potřebu mé školy <i><b>Předmětový web pro informatiku</b></i>.<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2012/08/vyuka-pocitacu-pro-tento-skolni-rok.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-85080211999291960842012-07-15T21:17:00.000+02:002012-08-31T11:33:27.336+02:00Co mi dala a vzala problematika výuky informatiky?Minulý školní rok v oblasti výuky informatiky a rozvoje ICT gramotnosti byl (alespoň pro mne) ve znamení zjišťování smutné reality a z toho plynoucí snahy nalézt udržitelné cesty. Přitom se na tento problém dívám ze dvou krajních mantinelů - na straně jedné v kontextu konkrétní školy a na straně druhé v kontextu celostátních aktivit.<br>
<a href="http://daviduvsloupek.hawiger.cz/2012/07/co-mi-dala-vzala-problematika-vyuky.html#more">Přečíst celé ...</a>David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6531437797071842271.post-83932115737459300192012-06-11T19:20:00.000+02:002012-06-11T19:20:06.219+02:00Ondro, fakt dobréTak jsem si přečetl velmi, ale skutečně velmi dobrý článek od Ondřeje Neumajera - <a href="http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16119/" target="_blank">Mýty a mylnosti o ICT ve vzdělávání</a>. Pokud to s ICT na své škole myslíte vážně, tak si to rozhodně přečtěte.<br />
A pokud vás názory kolegy Neumajera zaujaly, pak si přečtěte i <a href="http://ondrej.neumajer.cz/?item=slaba-umela-inteligence-zaku" target="_blank">Slabou umělou inteligenci žáků</a>.David Hawigerhttp://www.blogger.com/profile/13437081511006082263noreply@blogger.com1